Rohanó, feszültségekkel teli mindennapjainkban nagyon kevés időnk jut figyelni önmagunkra, egészségükre.

Inaktív, ülő életmódunk, helytelen testtartásunk során az izmaink tónusa megváltozik, illetve a mozgások az ízületek lehetséges mozgásterjedelmének anatómiai és élettani véghelyzeteit ritkán vagy egyáltalán nem érik el. A fokozott izomtónus az izmok görcsösségében, fájdalmában nyilvánulhat meg, mely deformációkhoz, tartási rendellenességekhez vezethet. Így bármilyen típusú edzés, sporttevékenység hosszútávon előnytelen hatást (is) eredményezhet, ha az izmaink nyújtását mellőzve végezzük.

Maga a stretching szó lényegében nyújtást jelent, mely elengedhetetlen része az edzésprogramnak.

Alapvető célja az izmok és ízületek rugalmasságának megtartása és fejlesztése, az izmok oxigénfelvételének növelése, a fiziológiás és harmonikus testtartás valamint mozgás kialakítása.

A stretching ma már magába foglalja az egyszerű statikus nyújtási formákon túl a feszesítés-lazítás-nyújtás hármasából álló gyakorlatkomplexumokat, különböző technikákat és végrehajtási módokat

Rendszeres alkalmazása rengeteg pozitívummal jár: csökkenti az izmokban a feszülést, növeli a hajlékonyságot, javítja a mozgáskoordinációt, csökkenti a sérülések esélyét (véd a húzódásoktól, izomszakadásoktól), segít az izomláz megelőzésében és csökkentésében, valamint csökkenti a kortizol (stresszhormon) szintjét a szervezetben.

Továbbá gyorsítja az izom regenerációját, ezáltal a regenerálódott, rugalmas izom nagyobb erőkifejtésre, gazdaságosabb működésre és nagyobb mozgásterjedelemben történő mozgásra lesz képes. Megelőzi és javítja a rossz testtartást, mozgásszervi betegségek megelőzésében és kezelésében fontos szerepet tölt be, javítja a légzéstechnikát, relaxál és kellemesen felüdít.

Pozitív hatásai mellett azonban nem szabad megfeledkeznünk a kontraindikációkról sem.

Erről következő bejegyzésemben olvashat.

NÁDAS NÓRA